Gulzige kater

Alles over CRM-software voor de horecabranche

Geplaatst op

Wie lekker een hapje wil eten, heeft tegenwoordig misschien wel té veel keuzemogelijkheden. Restaurants, fastfoodketens en de mogelijkheid om te bestellen: de keuze is reuze. Voor horecagelegenheden is de concurrentie daarom ook heviger dan ooit tevoren. Het is dan ook van cruciaal belang om uzelf op positieve wijze te onderscheiden ten opzichte van de concurrentie.

Natuurlijk valt en staat alles met goede producten en service, maar marketing- en overige online activiteiten beginnen alsmaar belangrijker te worden. Daarom zijn steeds meer horecabedrijven gaan vertrouwen op CRM-software om de klantrelatieprocessen te optimaliseren.

CRM-software: de definitie

Customer Relationship Management (CRM), in onze taal ook wel bekend als klantrelatiebeheer, bestaat voornamelijk uit de volgende twee aspecten:

Klantcontact. Alle processen die te maken hebben met klantcontact, worden door middel van CRM-software eenvoudig beheerd. Vormen van klantcontact kunnen interacties op social media zijn, maar omvatten natuurlijk ook de fysieke contactmomenten.

Automatisering. CRM-software zorgt ervoor dat bepaalde taken/werkzaamheden geautomatiseerd kunnen worden. Zo verschaft het u inzichten in cijfers in statistieken, deze hoeft u niet meer zelf op te zoeken en zo bespaart u kostbare tijd. U kan het bijvoorbeeld ook gebruiken om posts op social media schematisch in te plannen, zodat dit niet allemaal handmatig gedaan hoeft te worden.

Een groot deel van de populariteit dankt het systeem aan iets vrij simpels: het feit dat het alle gegevens samenbrengt op een centrale omgeving. Hierdoor heeft iedereen, op ieder gegeven moment, toegang tot de meest relevante en recente data. Dergelijke inzichten zorgen ervoor dat u uw processen beter kunt afstemmen op uw doelgroep.

Customer Relationship Management voor de horecabranche

Er is tegenwoordig voor ieder bedrijf in iedere branche wel een CRM-systeem te vinden. Het is echter aan te raden om op zoek te gaan naar een systeem dat specifiek is afgestemd op de branche waarin u zich bevindt. Ontwikkelaars van horeca-specifieke systemen weten namelijk als geen ander waar dergelijke bedrijven behoefte aan hebben, en dagelijks mee te maken krijgen. Een restaurant heeft bijvoorbeeld weinig baat aan een module voor een callcenter, maar kan wel profiteren van een marketingmodule.

Customer Centricity: een cruciaal gedachtegoed?

We bevinden ons momenteel in een tijdperk waarin de consument kritischer is dan ooit. Deze torenhoge verwachtingen zorgen ervoor dat klantgerichte bedrijven de focus dus nog meer op de behoeften van de klant moeten leggen. Als iets hen namelijk niet bevalt, lopen ze de volgende keer namelijk zo door naar een andere eetgelegenheid.

Het gedachtegoed waarin de klant volledig centraal wordt gesteld, wordt ook wel Customer Centricity genoemd. Hierin ontwikkelt u een strategie waarin de behoeften en ervaring van de klant het voornaamste focuspunt van het bedrijf is. Als u in staat bent om dit uit te stralen richting uw klanten, dan is de kans groot dat ze met een tevreden en voldaan gevoel naar huis gaan. Zo vergroot u de kans dat men opnieuw terug zal komen en bouwt u een relatie met de klant op.

Gerelateerd: “Verhoog uw klantloyaliteit met retentie marketing

Gerelateerde berichten

Over ons

Op onze site kun je tal van interessante blogs lezen.

Contactgegevens

Via info @ gulzigekater.nl neem je eenvoudig contact met ons op. We beantwoorden je vragen zo snel mogelijk.

© 2024 Alle rechten voorbehouden